Kętrzyńska Arriva kończy działalność. Czy w Kętrzynie i powiecie pogłębi się wykluczenie komunikacyjne?
2018-11-28 21:45:01(ost. akt: 2018-11-28 22:43:14)
Zarząd Spółki Arriva Bus Transport Polska podjął trudną decyzję o zakończeniu
autobusowej działalności przewozowej w m.in. Węgorzewie, Kętrzynie, Bielsku Podlaskim, Sędziszowie Małopolskim, Prudniku i Kędzierzynie Koźlu
Taką informację otrzymaliśmy 28 listopada po południu. Jaka jest motywacja decyzji? Zdaniem zarządu rosnące ceny paliwa i ubezpieczeń pojazdów, spadek liczby pasażerów, nieuczciwa konkurencja, presja płacowa oraz brak uregulowań prawnych, powodują że oddziały te nie są w stanie prowadzić rentownej działalności. Taka sytuacja nie pozwala na pokrycie kosztów prowadzenia działalności operacyjnej, ani koniecznych inwestycji.
Jak informuje biuro prasowe spółki, Arriva wprowadziła w życie wiele działań restrukturyzacyjnych mających na celu utrzymanie przewozów, m.in: reorganizację siatki połączeń, oszczędności na kosztach, optymalizację wykorzystania majątku - niestety bezskutecznie. Oddziały nadal przynoszą duże straty, które pogłębiają się z roku na rok.
Konieczne dla zapewniania rentownej realizacji przewozów w regionach
zmiany systemowe i prawne nie zostały wprowadzone. Potrzebne regulacje miały być wdrożone w procedowanej od kilkunastu miesięcy nowelizacji Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010 roku, zostały one jednak po raz kolejny odłożone w czasie. Mając na uwadze także te okoliczności oraz fakt, że przewozy realizowane są bez udziału środków publicznych, a całkowite ryzyko finansowe ich wykonywania leży po stronie przewoźnika, spółka nie jest w stanie długotrwale finansować nierentownej działalności i ponosić dalszych strat.
zmiany systemowe i prawne nie zostały wprowadzone. Potrzebne regulacje miały być wdrożone w procedowanej od kilkunastu miesięcy nowelizacji Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010 roku, zostały one jednak po raz kolejny odłożone w czasie. Mając na uwadze także te okoliczności oraz fakt, że przewozy realizowane są bez udziału środków publicznych, a całkowite ryzyko finansowe ich wykonywania leży po stronie przewoźnika, spółka nie jest w stanie długotrwale finansować nierentownej działalności i ponosić dalszych strat.
- Podjęliśmy szereg kompleksowych działań mających na celu zminimalizowanie negatywnych skutków zakończenia przewozów dla pracowników – mówi Marcin Polewicz, Członek Zarządu ds.Operacyjnych.- Zaproponujemy większości pracownikom możliwość zatrudnienia w innych lokalizacjach wraz z pomocą w relokacji i zapewnieniem dodatkowych świadczeń. Wszyscy otrzymają też dobre warunki zakończenia pracy oraz szerokie wsparcie w inicjatywach przejęcia części działalności czy dążeniach do zmiany kwalifikacji.
Działalność przewozowa będzie prowadzona do zakończenia wszystkich zobowiązań umownych, a ostateczne jej zakończenie planowane jest na dzień 30 czerwca 2019 roku. - O decyzji informujemy niezwłocznie po jej podjęciu,
dając wszystkim uczestnikom tego procesu czas na przygotowanie się do tej niełatwej zmiany - dodaje przedstawiciel zarządu.
dając wszystkim uczestnikom tego procesu czas na przygotowanie się do tej niełatwej zmiany - dodaje przedstawiciel zarządu.
Podobny problem dotknął już niedawno mieszkańców Reszla. Spółka zlikwidowała połączenia do Olsztyna. Okazję wykorzystał prywatny przewoźnik, który dowozi pasażerów z Reszla do Biskupca, gdzie muszą przesiąść się do drugiego busa jadącego do Olsztyna.
Czy to oznacza że Kętrzynowi i powiatowi grozi pogłębienie wykluczenia komunikacyjnego? Jak do problemu podchodzą władze miasta, powiatu i lokalnych samorządów? Do tematu wrócimy niedługo w kolejnym artykule.
Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Veolia #2633467 | 80.187.*.* 29 lis 2018 06:16
Prywatni przewoźnicy zacierają ręce Jak dla góry ważniejsze były premie i podwyżki dla prezesów a nie inwestowanie tych pieniędzy w firmę to jest jak jest Z chęcią przejmę stacje paliw
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Z powiatu #2633615 | 83.9.*.* 29 lis 2018 09:03
Mamy wójtów,starostę,wojewodę i marszałków sejmiku t.j ludzi których psim obowiązkiem jest rozwiązanie tego palącego problemu.Zawsze mówili że najważniejszy jest obywatel,przekonamy się czy to nie były puste słowa.
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz
Kris #2633951 | 83.31.*.* 29 lis 2018 15:12
Bedzie bieda z nedza teraz zeby dojezdzac do pracy to kazdy bedzie musial miec dwa auta w rodzinie w razie awarii czy kolizji drogowej zeby auto bylo w razie awarii aby dojechac do pracy czy badz gdzie kolwiek. Cuda sie wyrabiaja w tych czasach dziękujcie tym drozyzna dla naszego rzadu.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
pff #2634871 | 88.156.*.* 30 lis 2018 23:18
i dobrze im ! płacąc kieowcom 2500 zł.. wstyd pseudo firmo !
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
nika #2635183 | 1 gru 2018 18:25
przyroda próżni nie lubi. Znajdą się tacy co zastąpią PKS/Arrivę i dojazd będzie. Tam gdzie jest to nierentowne to po prostu mieszkańcu kupią sobie auta.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz