Fala internetowych oszustw w powiecie kętrzyńskim

2021-01-08 16:28:48(ost. akt: 2021-01-08 11:03:53)

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Epidemia koronawirusa spowodowała, że część z nas wiele spraw załatwia w sieci. Kupujemy towary, usługi czy opłacamy rachunki. Jest to wygodne narzędzie, dzięki któremu możemy ograniczyć kontakt z innymi osobami. Należy jednak pamiętać, że sprawy związane z naszymi pieniędzmi, muszą podlegać naszej szczególnej kontroli. Aby nasze środki były bezpieczne podczas zakupów w „sieci” nie należy działać pochopnie.
Większość przedsiębiorstw oferujących swoje usługi w Internecie dokłada maksymalnych starań, aby zapewnić swoim klientom bezpieczeństwo, np. banki, sklepy internetowe o ugruntowanej opinii, portale aukcyjne. Stosowanie się do ich regulaminów lub instrukcji, da nam podstawy do tego, że nasze finanse będą bezpieczne. Jednak nawet najlepsze mechanizmy będą całkowicie nieprzydatne, kiedy użytkownik tych usług nie będzie stosował się do zasad bezpieczeństwa, nie będzie miał świadomości czyhających na niego zagrożeń, niezweryfikowanych i zaakceptowanych przez niego w pośpiechu i bez zastanowienia. Właśnie te ludzkie słabości najczęściej są wykorzystywane przez cyberprzestępców.

Jedna z form wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszuści proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacają pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.

W ten właśnie sposób dokonano we wtorek 5 stycznia przestępstwa na mieszkance gminy Korsze. Komunikator jednej z kobiet został przechwycony przez przestępców. Nieświadoma znajoma dostała wiadomość, z prośbą o pożyczenie pieniędzy przy użyciu kodów BLIK. Pokrzywdzona przekonana o tym, że pomaga znajomej przekazała oszustom przy użyciu kodów BLIK 2000 złotych.


Również we wtorek 5 stycznia kętrzyńscy policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie od mieszkanki gminy Kętrzyn, która w sieci zamieściła ogłoszenie o sprzedaży biżuterii. Z kobietą skontaktował się potencjalny kupiec, który w trakcie poprosił, aby sprzedająca wystawiła przedmiot z funkcją pobraniową i kliknęła w wysłany przez niego link, a następnie podała dane swojej karty płatniczej. Pokrzywdzona na fałszywej stronie wpisała numer karty oraz wszystkie swoje dane. Po chwili kobieta zorientował się, że padła ofiarą oszusta, ponieważ z jej konta zniknęło blisko 450 złotych.

Do kolejnych trzech podobnych oszustw doszło w środę, 6 stycznia. W pierwszym przypadku mieszkaniec Kętrzyna na jednym z portali wystawił na sprzedaż kurtkę. Oszust wyłudził dane autoryzacji karty i z konta pokrzywdzonego ubyło 468 złotych. W drugim przypadku kobieta, która wystawiła na sprzedaż torebkę damską padła ofiarą oszusta, który także z jej konta przelał środki blisko 500 złotych. Z konta trzeciego z pokrzywdzonych ubyło blisko 1500 złotych. Mężczyzna wystawił na sprzedaż buty. Gdy pojawił się potencjalny kupiec - i w tym przypadku również oszust, tak poprowadził konwersację, że wyłudził od sprzedającego numer karty z której dokonał przelewu.

- Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa- mówi asp. Ewelina Piaścik, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Kętrzynie. - Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiści ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy. Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że został zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem gdy tylko otrzymają przelew - dodaje policjantka.



Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

Ø pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,

Ø pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,

Ø nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,

Ø oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

Źródło: KPP Kętrzyn


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. "KŚ" #3036270 | 178.42.*.* 8 sty 2021 16:59

    Mr. Ziobro ...czy na oszustów nie ma bata ......Weź mnie do KK zamiast adwokata....i po zabawie.....ja to sprawie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5