Kolej wróci zamiast autobusów?

2018-12-16 14:00:00(ost. akt: 2018-12-17 10:34:50)
Czy szansa na powrót pociągów z Kętrzyna do Węgorzewa jest realna?

Czy szansa na powrót pociągów z Kętrzyna do Węgorzewa jest realna?

Autor zdjęcia: Paweł Wagner / kolej.mazury.pl

Jest szansa na powrót regularnych połączeń kolejowych do Węgorzewa, a nawet wydłużenie ich do Kruklanek i Giżycka. Może to być receptą na znikające połączenia autobusowe. Wszystko zależy jednak od samorządów i… środków finansowych.
Jerzy Małecki, poseł z Warmii i Mazur spytał władze centralne o możliwość przywrócenia połączenia kolejowego relacji Węgorzewo-Kętrzyn. To reakcja parlamentarzysty na problemy mieszkańców regionu z kursami autobusowymi m.in. do Olsztyna. W swej interpelacji złożonej na ręce przedstawicieli rządu napisał: „W związku z rządowymi zapowiedziami wdrożenia programu Kolej+, którego celem jest budowa i odtworzenie połączeń lokalnych, chciałbym zwrócić uwagę Pana Ministra na problem postępującego wykluczenia komunikacyjnego powiatu węgorzewskiego oraz związaną z tym potrzebę przywrócenia linii kolejowej nr 259 Kętrzyn-Węgorzewo”.
Powrót do pomysłu przywrócenia linii kolejowej do Kętrzyna i dalej do Olsztyna, wywołał szereg komentarzy.

— Oczywiście, że linia kolejowa powinna być przywrócona — napisał jeden z internautów na forum Węgorzewskiego Tygodnia na wegorzewo.wm.pl. — Samorząd powinien rozwijać wszystkie rodzaje komunikacji między innymi po to, żeby nie było tego, co teraz we Francji. Kolejne rządy polikwidowały tam siatkę połączeń kolejowych do małych i średnich miejscowości i ludzie nie mając alternatywy, zostali zmuszeni do poruszania się samochodami. Po pierwsze zwiększył się ruch na drogach, po drugie przy planowanej podwyżce cen benzyny to właśnie oni dostają po kieszeni.

— Remont linii kolejowej z Kętrzyna do Węgorzewa znacznie usprawni dojazd z Olsztyna i całej Polski na północne Mazury — skomentował inny czytelnik. — Smutne, że dopiero dziś myśli się o takim oczywistym rozwiązaniu. No ale lepiej późno, niż wcale. Po drodze jeszcze Wilczy Szaniec czy Mamerki. Po remoncie linia będzie mogła spełniać zarówno normalne funkcje transportowe, jak i stricte turystyczne (np. dodatkowe sezonowe pociągi, co zresztą częściowo już miało miejsce).
Do naszej redakcji zwrócili się też miejscowi propagatorzy uruchomienia połączeń kolejowych z Węgorzewa.

— Plan minimum powinien zakładać uruchomienie regularnych połączeń do Kętrzyna, gdzie byłyby one skomunikowane z pociągami dalekobieżnymi i regionalnymi, dając nam możliwość wygodnej podróży w dowolnym kierunku. — stwierdził Tomasz Grabowski, administrator strony "Linia kolejowa nr 259 Kętrzyn-Węgorzewo" na Facebooku. — Należy także podjąć rozmowy z władzami województwa, o możliwościach utworzenia przynajmniej jednej pary pociągów Węgorzewo-Olsztyn, by umożliwić mieszkańcom bezpośredni kontakt ze stolicą województwa. Aby założenia te mogły być w pełni zrealizowane, linia Węgorzewo - Kętrzyn wymaga remontu. Konieczny jest on do przywrócenia prędkości szlakowej na poziomie minimum 60 km/h, co jest powszechnie uznawane za granicę opłacalności przewozów. Niezbędne wydaje się jednak do tego wsparcie kętrzyńskich samorządów.

Tymczasem z Ministerstwa Infrastruktury nadeszła odpowiedź na interpelację posła. Jak poinformował podsekretarz stanu w resorcie Andrzej Bittel, program "Kolej+", dzięki któremu mogłyby zostać przywrócone połączenia, przewiduje realizację inwestycji, mających na celu utworzenie połączeń kolejowych miejscowości powyżej 10 tysięcy osób z ośrodkami wojewódzkimi.

— Realizacja zadań będzie możliwa przy współudziale finansowym samorządów w wysokości minimum 15 procent wartości projektu kwalifikującej się jako wsparcie, co stanowi obligatoryjny wymóg programu — wyjaśnił przedstawiciel rządu. — Odnosząc się do kwestii wznowienia połączeń kolejowych na przedstawionej linii informuję, że organizatorem przewozów o charakterze lokalnym jest samorząd województwa właściwego ze względu na zasięg terytorialny takich przewozów kolejowych. Ustawa nie zawiera przepisów, które mogłyby stanowić dla ministra właściwego do spraw transportu podstawę do ingerencji lub dokonywania zmian decyzji regionalnego organizatora kolejowego transportu publicznego, dotyczących organizacji rynku przewozów jak i oferty przewozowej.

W ocenie ministerstwa „fakty dają perspektywy ponownego uruchomienia linii 259, w przypadku potencjalnego zainteresowania utrzymaniem jej funkcjonalnego stanu ze strony władz samorządowych oraz nowego potencjalnego przewoźnika”.

Działania w tej sprawie podjął również Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego, Zbigniew Homza z Kętrzyna. 29 listopada spotkał się z władzami powiatu węgorzewskiego: starostą Marzenną Supranowicz, wicestarostą Mariuszem Fatygą, oraz Przewodniczącą Rady Powiatu Haliną Faj. — Zaczynamy wspólne działania w kierunku rozwoju turystyki w regionie, m.in.rozwoju infrastruktury kolejowej, łączącej Kętrzyn - Węgorzewo - Kruklanki ze Szlakiem Wielkich Jezior Mazurskich — poinformował za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Co ciekawe, 7 listopada 2017 rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Dokument ten zawiera także kierunki rozwoju krajowej sieci kolejowej i w części dotyczącej regionalnych projektów komplementarnych, mówi m.in. o Pętli Mazurskiej. Zakłada on uruchomienie subregionalnego systemu transportowego lekkiej kolei (LRT) w przebiegu rozebranych w 1945 r. linii kolejowych dookoła Wielkich Jezior Mazurskich łącząca miasta Pisz, Orzysz, Giżycko, Węgorzewo, Kętrzyn, Mrągowo, Ruciane-Nida, Mikołajki. Z Załączonej do dokumentu mapy wynika, że planowane jest połączenie kolejowe Kętrzyn - Węgorzewo - Giżycko oraz Kętrzyn - Mrągowo. Rząd Beaty zakłada, że prace przygotowawcze mają trwać do końca 2019 roku, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat i powinien być otwarty w 2027 roku. Do tego czasu ma również powstać sieć kolejowa

Do tematu jeszcze wrócimy.

cpr/car


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jan #2645642 | 31.17.*.* 17 gru 2018 18:19

    Odtworzenie połączeń kolejowych Węgorzewa miało by sens i było by realne w przypadku gdyby samorząd Gołdapi, Węgorzewa , Kętrzyna, Olecka i Ełku działały razem . Proszę wyobrazić sobie skomunikowanie kolejowe Ełk - Olecko - Gołdap- Banie Mazurskie - Węgorzewo- Kętrzyn. Tylko takie wspólne działanie ma sens i przyszłość i podstawy do finansowania . Docelowo odtworzenie połączeń kolejowych z Obwodem Kaliningradzkim Rosji. Działanie jednego czy dwóch samorządów w tym kierunku zostanie zignorowane, natomiast kompleksowe podejście do odtworzenia kolei na większym terenie ma większe szanse powodzenia. Nawet Wojsko Polskie będzie tym zainteresowane w celu dostępu do transportu ciężkiego sprzętu. Więc samorządowcy do dzieła. Na razie nasypy kolejowe porosły krzakami i pokrzywami lub jeżdżą po nich rowerzyści.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Kaktus..... #2645637 | 89.229.*.* 17 gru 2018 18:06

    ….. prędzej mi wyrośnie, niż zobaczę połączenie kolejowe Kętrzyn - Węgorzewo - Giżycko. Autobus 40 osobowy do Olsztyna jechał z 5-10 osobami, a tu mowa o pociągach :) . Powodzenia życzę i czekam na efekty budowy torów do Giżycka :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5