Wesele Figara. Transmisja The Metropolitan Opera HD Live

2014-10-13 12:12:55(ost. akt: 2014-10-14 08:25:28)
Serdecznie zapraszamy w dniu 18 października 2014 (sobota) o godz. 18:55 do sali koncertowej Filharmonii na drugą już w nowym sezonie artystycznym transmisję z The Metropolitan Opera HD Live.
Zaprezentowane zostanie Wesele Figara - Wolfganga Amadeusa Mozarta.( Premiera sezonu 2014/2015 w MET). Libretto opery napisał Lorenzo da Ponte wg. P.A. Beaumarchais’go .Prapremiera opery odbyła się w Burghtheater w Wiedniu, 1 maja 1786.

Akcja opery Wesele Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta została osnuta na kanwie jednej z głośno komentowanych i dyskutowanych sztuk teatralnych tamtej przedrewolucyjnej epoki, a mianowicie na komedii pod tym samym tytułem autorstwa Pierre’a Beaumarchais’go, o której po latach Napoleon miał się wyrazić: „to była już rewolucja w toku”. Bo oto po raz pierwszy na scenie służący (tytułowy Figaro) ośmielił się rywalizować ze swoim panem (hrabią Almaviva), a co więcej – zwyciężyć w tej rywalizacji! Co prawda tylko w intrydze damsko-męskiej, ale to był początek, pierwsze pęknięcie w tamie.

W Wiedniu komedia Beaumarchais’go była zakazana, ale operę na jej podstawie jakimś cudem cesarz Józef II pozwolił wystawić, a napisania libretta, zdecydowanie ostrożniejszego od tekstu pierwowzoru, podjął się Lorenzo da Ponte, najświetniejszy z librecistów Mozarta (on to również przygotował Mozartowi tekst Don Giovanniego). Podkpiwał później jeden z wiedeńskich dzienników:, O czym w naszych czasach zabrania się mówić – o tym się śpiewa.

Jednak łaskawość cesarska – łaskawością, a publiczność w cesarskim teatrze chyba nie ośmieliła się klaskać zbyt głośno... Dzieło Mozarta przyjęto raczej powściągliwie i zagrano je raptem tylko dziewięć razy. Ogromny sukces odniosła natomiast ta opera w mieszczańskiej Pradze, gdzie wystawiła ją w styczniu 1787 roku trupa teatralna Pasquale Bondiniego. Zaraz po premierze sam Mozart w liście do przyjaciela Gotfryda von Jacquin relacjonował:

... tu nie mówi się o niczym innym, tylko o... Figarze; gra się, śpiewa, gwiżdże tylko Figara; nie chodzi się na inną operę niż Figaro – i wciąż Figaro. Doprawdy, wielki to dla mnie zaszczyt.

A jak opowiadał ówczesny świadek: Śpiewy Figara rozbrzmiewały na ulicach, w parkach, ba, nawet harfista w piwiarni musiał wygrywać jego Non più andrai..., jeśli chciał być słuchany.

Wobec takiego entuzjazmu publiczności impresario Bondini niewiele ryzykował, z miejsca zamawiając u Mozarta następną operę. I tak narodził się Don Giovanni, przedstawiony prażanom w październiku tego samego roku.



Głosy prasy o spektaklu w MET:

Zachwycający, misternie przygotowany wieczór pełen muzyki, humoru i głębokich emocji. Taki wieczór jest najmocniejszym argumentem na rzecz tezy, że żywotność Metropolitan Opera nie słabnie „New York Magazine”

Nowa, błyskotliwa inscenizacja, radosne muzykowanie. Młodzi wykonawcy weszli w swe role stylowo i ze smakiem. To będzie pamiętne wykonanie nieśmiertelnej komedii Mozarta Associated Press

Isabel Leonard, młoda mezzosopranistka, której pisana jest kariera gwiazdorska, jest najbardziej ciekawym Cherubinem od czasów Frederiki von Stade
– Bloomberg

Ildar Abdrazakov obdarza partię Figara głosem ciemnym i mocnym oraz stylowym frazowaniem. Wspaniały jest Peter Mattei jako Hrabia Almaviva. Jego głos ma głębię, gęstość oraz czar liryczny. Głos Amandy Majeski brzmi bogato i ekspresyjnie, zaś pełne smaku niuanse jej interpretacji tworzą portret wrażliwej Hrabiny. Marlis Petersen jako Zuzanna śpiewa pięknie, głosem nieskazitelnym, o niezwykłej miękkości w niektórych partiach – „New York Times”

Planowany czas trwania przedstawienia: 3: 55 Bilety w cenie 50 zł sektor I i 35 zł sektor II do nabycia w kasie Filharmonii w godzinach 10-18 oraz na dwie godziny przed przedstawieniem.




2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5